Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Besparelser eller udrensning

Fredag d. 11. juni 1999

Af Steen Ankerdal

For nogle er der en egen symbolik i, at der på TV-sporten i Gyngemosen nu er opstillet en cola-automat på gangen, og at hent-selv-pizzaer i den særlige udgave, hvor låg og dej-bund smager ens, er arbejdsdagens foretrukne menu.
Den unge garde på de hurtige, korte kontrakter er rykket ind, og de gamle med gråt hår, madpakke og meninger, der godt kan stritte imod de ledende vinde, ryger ud.
End ikke i den gamle Statsradiofoni er der plads til fine fornemmelser og ansættelse, til "pensionsalderen" os skiller.
De tre, der påtvungent forlader DRTV den 1. juli, har tilsammen været DR-ansat i over 50 år, og de havde vel mindst regnet med at blive til efterlønsgrænsen på 62 år.
Men sådan skulle det ikke være for Tommy Troelsen, Poul Erik Andersson og Hans Grønfeldt, der er lige under - og lige over 60 år.
Ledelsen i skikkelse af Jørgen Steen Nielsen gav dem i april et "take it or leave it"-tilbud:
Gå selv med 12 måneders løn, eller bliv fyret med gældende opsigelsesvarsel.
Vi skal have frigjort penge til køb af rettigheder til enkeltstående sportsbegivenheder, lød forklaringen på, at ialt en halv snes journalistiske stillinger afvikles på sporten.
Ud over de tre gamle plus en redigeringstekniker genbesættes to stillinger efter fratrådte folk (Carsten Werge og Bettina Bundgaard) ikke.
Fire medarbejdere på orlov i andre DR-afdelinger ventes ikke tilbage - og de erstattes ikke ifølge planen.
Besparelsesgevinsten skulle være fem millioner kroner, svarende til DR´s årlige pris for de nyindkøbte Tour de France-rettigheder, eller lidt under prisen på én turneringskamp med det danske fodboldlandshold i Parken.
DR-journalisternes tillidsmand Morten Uhrenholdt har til flere aviser sagt, at besparelserne på ham virker mere som udrensninger, når man fyrer faste folk og lader de løse fugle blive.
Sportschef Jørgen Steen Nielsen har afvise tesen og anklagen for aldersfascisme.
Chefen har talt om tilfældighedens princip, hvad man i journalistkredse tror lige så lidt på som en professionel cykelrytters benægtelser i doping-sager.
Det støjer i hvert fald på linjen, at Jørgen Steen har udtalt sig så konkret om en fodboldmedarbejders manglende omstillingsvilje, nu hvor DR ikke havde danske og engelske fodboldrettigheder mere, at enhver kunne læse Tommy Troelsens navn mellem linjerne, hvilket fik Troelsen til at tage til genmæle i BT.
Det korte af det lange er, at de tre er fyret, og at nogle forhandlinger har forlænget fratrædelsesperioderne individuelt. Fra de oprindeligt 12 måneder op til to år.
Grønfeldt skal desuden passe den aftalte tjans under OL i Sydney for det europæiske EBU-samarbejde, mens Andersson ud over otte planlagte "Dans på Tværs"-udsendelser kommenterer VM i atletik fra Sevilla til august.
Fyringssagen, der påkaldte sig en del medie-opmærksomhed, er af principiel interesse af flere grunde:
Den signalerer, at DR´s fine personalepolitik er en saga blot, og at programerklæringen om ordentlig behandling og brug af seniormedarbejdere ikke er det papir værd, ledelsen har skrevet den på.
Den markerer en udvikling, der er trådt stadig stærkere frem under direktør Chr. Nissen, nemlig afvikling af ældre medarbejdere med lange opsigelsesvarsler, og ansættelse af yngre folk på daglejer-kontrakter helt ned til en uge ad gangen, ifølge Morten Uhrenholdt.
Den viser DR som en virksomhed, der vil kunne operere hurtigt og fleksibelt med medarbejderne, så man groft sagt kan skifte folk ud, hvis en fodboldkontrakt afløses af en håndboldkontrakt.
Den sætter masser over klasse og ungdommeligt gå-på-mod over journalistisk og faglig erfaring - og til dels indsigt.
Morten Uhrenholdt noterer, at det er svært som fagforening at gøre noget, når uddannede journalister, medlemmer af DJ, accepterer ansættelsesvilkår som dem, DR i dag ekcerserer. Vi kan som seere og forbrugere spørge om kvaliteten af programmerne, når der uden videre kan fjernes 10 stillinger - og ledelsen siges nærmest at betragte det som en anbefaling, når nye ansøgere hvisker, at de ikke ved så forfærdeligt meget om sport.
Spørgsmålet er, hvad det er for en sport, DR ønsker at levere til sine kunder fremover.
På TV2 skal der spares 143 mill. kr. for overhovedet at få enderne til at nå sammen - hvilket koster 70 stillinger.
Før sportschef Morten Stig Christensen vidste, om fyringer ville blive nødvendige på TV2-sporten, sagde han til "Den Gyldne Pen", at man under ingen omstændigheder vil gå frem efter grønthøster-metoden.
Eventuelle afskedigelser ville ske efter en kvalitativ vurdering, så man efter den påtvungne nedskæringsrunde i det mindste stod tilbage med den stærkest mulige stab.
TV2-sporten havde før sparerunden 38 fastansatte - et tal, der stort set ikke er vokset siden starten i 1988, påpeger sportschefen.

Aktuelt står af cyklen

Efter endnu en runde dopingafsløringer i forbindelse med italienske dommerundersøgelser og offentliggørelse af Festina-massør Willy Voets bog stod AKTUELT af cyklen.
Vi orker ganske enkelt ikke mere. Så enkelt kan det vel siges, skrev nyhedsredaktør, eks-sportschef Chr. W. Larsen i en klumme i bladet lørdag den 15. maj, da Giro d´Italia startede.
Larsen henviste til, at cykelsporten har gradbøjet alle fairness- og sandhedsbegreber med doping i en grad, så det er umuligt at vide, hvem der kører rent, og hvem der taler lodret løgn om doping.
"Jo mere vi lærer om råddenskaben og den systematiske doping, desto mere melder kvalmen sig", hed det som begrundelse for ikke længere at skrive om cykelsporten og de store løb som før.
"Den professionelle cykelsport er væk fra vore normalt så begejstrede spalter - forstået som hyldesten til myterne og de bevisligt smukke præstationer".
Før der sættes effektivt ind mod svineriet omkring de cyklende laboratorier, holder AKTUELT sig fra den iøvrigt smukke sport, begrundede Larsen den værste beslutning, en avis kan mene sig tvunget til at tage: Ikke at skrive og rapportere fra virkeligheden, som den er.
Intet andet medium, heller ikke DRTV´s direktion, der i januar truede med boykot, såfremt dopingsituationen ikke bedredes, har fulgt AKTUELT.
På Danske Sportsjournalisters hjemmeside - http://www.danskesportsjournalister.dk - sætter vi spørgsmålet under debat:
"Skal vi skrive - eller være".