Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Historieløse

Onsdag d. 16. juni 1999

Dr. phil Mads Ole Balling, Gullandsgade 3, st. tv., København, påpeger i et indlæg i Politiken den 14. juni:
Få grene af pressen er så historieløse som sportsjournalistikken. Når det sidste mål er scoret, afskedskampen spillet, er du i mediernes øjne død.
I princippet er kravene til sportsjournalistikken ikke anderledes end til enhver anden form for journalistik.
Man skal imødekomme et mere eller mindre artikuleret behov hos stofområdets læsere for aktualitet, lokalitet, identifikation, væsentlighed, underholdning og service.
Det er i høj grad også en journalistisk opgave at gennemskue, afkode og forholde sig kritisk til pressemeddelelser og markedsføring på gebetet fra smarte reklamebureauers og PR-folks side. Dirigenterne bag pseudonyheder og promovering af varer, produkter, stjerner og idoler er ofte erfarne journalister.
Et karaktertræk ved specielt sports- og erhvervsjournalistikken er en betænkelig grad af sammenspisthed. De førende skribenter og kommentatorer har notorisk ofte særdeles venskabelige relationer til de sportsfolk, de skriver om og vice versa - i en grad, man ville anse for helt upassende i den journalistiske dækning af f.eks. det politiske liv. Symptomatisk er årtiers velvillige presse omkring boksepromotor Mogens Palles arrangementer og "mestre", et forhold, der vakte berettiget debat sidste år, skriver Mads Ole Balling.
Indlægget er meget længere.
Du kan læse resten i Politiken, mandag den 14. juni, 3. sektion, side 9.