Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Den Gyldne Pen 19: Velkommen til fremtiden

Torsdag d. 20. april 2000


Velkommen til fremtiden

Internettet boomer måned for måned, men det har sportsjournalisterne og
sportens aktører endnu ikke fundet ud af. Derfor kommer der ingen
journalister fra internet-sportsaviserne til EM i fodbold til sommer.

Af Lars Werge

Spindeltrappen synes at fortsætte lige op i himlen. Og netop himlen synes
at være grænsen for den virksomhed, der findes for toppen af trappen i en
baggårdsindgang i det indre København.
Her har en lille gruppe af fodboldtossede mænd hjemme - i hvert fald i
arbejdstiden. Under firmanavnet "www.bold.dk" arbejder seks fuldtidsansatte
for at udfylde de tilsyneladende endeløse grænser, der findes - eller
rettere: Ikke findes - på internettet.
Tidligere spillechef på Dansk Tipstjeneste, Holger Kristiansen, er chef i
firmaet, som han, sammen med tre andre investorer, stablede på benene i det
sene efterår. Sammen med det lidt ældre "www.infosport.dk" er bold.dk
foreløbig den største aktør på internettets scene, og dagsordenen står på
fodbold.
Det har i de seneste måneder blandt andet ført til diskussioner på DS'
hjemmeside og på foreningens generalforsamling omkring allokering af
akkrediteringer. Hvor bold.dks journalister ikke har problemer med at komme
ind til Superligakampe, er der til gengæld lukket land i Parken, når DBU er
vært.
Og årets absolut største begivenhed på fodboldfronten, EM i Holland/Belgien
til sommer, er nærmest afspærret med pigtråd. Ikke NATO-pigtråd som
flybasen i Vandel (det er i Jylland, red.) i de politisk vakte 1970ere. Men
UEFA-pigtråd.
I Politiken mandag den 27. marts udtrykte UEFAs danske mediedirektør -
hvilket vel betyder så meget som direktør for UEFAs kontakt til alle typer
medier - Frits Ahlstrøm det europæiske fodboldforbunds opfattelse således:
"Hvis vi akkrediterer en decideret internetjournalist, så må vi tage en
plads fra f. eks. Politiken. Politiken har fulgt sporten i mange år og
rejser rundt til kampene og dækker fodbolden intensivt. Internetaviser
bruger ikke så mange penge på det; man kan ikke måle præcist, hvor stor en
internetside er, og de promoverer ikke sporten på samme måde."
Udlagt for akademiske dværgaber siger Ahlstrøm, at UEFA ikke får så stor
reklameværdi for sine produkter via internettet som i aviser, i radio og på
TV. Men det er decideret forkert, når han siger, at man ikke kan måle en
internetside.
"Det er enkelt, og hver uge får vi målinger på, hvor mange besøgende, vi
har haft. I øjeblikket har vi 43.000 besøgende hver uge, og det får vi helt
eksakte målinger på," siger Holger Kristiansen.
DBUs informationschef Lars Berendt - der skal varetage DBUs kontakt til
alle typer medier - har i et indlæg på DS-hjemmesidens debatforum givet
udtryk for samme opfattelse. Og indtil videre følger DS en aftale med DBU,
hvor Lars Berendt og DS-repræsentant Steen Ankerdal har aftalt, hvordan
pladserne til EM - og i Parken til landskampe og landspokalfinale - skal
fordeles.
Samtidig har DBU boykottet internettets journalistiske repræsentanter ved
at forbyde dem adgang til landsholdets træninger i Vedbæk og til forbundets
pressemøder. DBU har heller ikke villet servicere bold.dk og infosport.dk
med faxede pressemeddelelser.
Hvilket naturligvis har ført til irritation øverst på spindeltrappen, der i
øjeblikket beskæftiger en enkelt journalist - Carsten Johansen - men som
når dette læses formentlig er tæt på sin anden journalist. Samtidig har man
søgt Danmarks Journalisthøjskole om at blive godkendt som praktiksted.
"Det er min klare opfattelse, at læserne ikke øger den tid, de bruger på
nyheder og baggrunde. Sagt på en anden måde: Hvis de læser mere på
internettet, går den tid fra de traditionelle medier. Derfor er det
urimeligt, at vi ikke kan få en af de mange danske pladser," siger Holger
Kristiansen.
Samtidig peger både han og Holger Kristiansen på det faktum, at der vil
være mange internet-informationer fra DBUs arrangementer. Såvel fra unionen
selv som fra de mange internet-adresser, der er hægtet på de traditionelle
nyhedskilder.
"DBU og UEFA har tilsyneladende ikke noget imod internettet, for de lader
jo aviser og TV-stationer køre deres sider med nyheder fra arrangementerne.
Det er konkurrenceforvridende," siger Holger Kristiansen.
Den manglende villighed til at se på problemerne - DBU/DS har ifølge
bold.dk-drengene besluttet at ville finde en løsning efter sommerens
slutrunde - giver sig udtryk i afvisningen af et helt konkret forslag.
"Vi har jo foreslået DBU og DS, at vi kunne teste, om de rene
internetaviser giver problemer i forbindelse med Danmarks hjemmekampe mod
Sverige og Belgien her i foråret. Så er der noget at vurdere ud fra, men
det har der ikke været interesse for. Foreningen er efter vores opfattelse
meget defensiv i den her sag," siger Carsten Johansen.
På den led er DS ifølge Politiken (27/3) på konfrontationskurs med
Journalistforbundet, hvis formand, Mogens Blicher Bjerregaard, vil tage
kontakt til UEFA (omkring EM) og til DBU (omkring unionens arrangementer)
snarest muligt.
DJs formand karakteriserer forholdet som "dybt kritisabelt". Det er
bolddrengene nær himlen helt enige i.


FAKTA
- www.bold.dk er stiftet af fire investorer: Holger Kristiansen, to
pengemænd og internetudbyderen "Cybertising", der har lavet hjemmesidens
opsætning. Skulle Kristiansen have købt arbejdet ude i byen, ville det have
kostet ham "mere end to millioner".
- Med 43.000 besøg i uge 11 toppede www.bold.dk foreløbig siden stiftelsen
i november 1999. Holger Kristiansen betegner det nu som realistisk, at
hjemmesiden opnår cirka 100.000 besøg per uge omkring ét-årsdagen.
- Indtægterne baserer sig indtil videre på bannerreklamer og almindelige
annoncer. Men det kan ifølge Holger Kristiansen knap nok betale én af de
seks fuldtidsansattes løn.
- Ud over journalist Carsten Johansen og Holger Kristiansen ansat to
resultatfolk på fuld tid, en sekretær og - snart - endnu en journalist.
- Firmaet har desuden freelance-aftaler med spillefuglene Torben Sørensen
(B.T.) og Tage Lægaard, og Superliga-spilleren Dan Sørensen (journalist)
fra Vejle skriver med ujævne mellemrum en art kronik eller baggrundsartikel
til bold.dk.
- Holger Kristiansen betegner internetbranchen som en branche på tværs af
afsætningsteorierne, som han lærte, da han uddannede sig til HD i
afsætningsøkonomi. "Det er baseret på forventninger til fremtiden, og i
dette tilfælde betyder det, at vi skal have nogenlunde balance i løbet af
1-2 år".
- I forhold til det samlede antal nyheder laver hjemmesidens folk mellem 20
og 30 procent selv, og bold.dk er allerede blevet citeret i flere medier;
blandt andet har Ritzaus Bureau, TV2 og Politiken nævnt historierne fra
hjemmesiden, og Carsten Johansen betegner den kollegiale reaktion over for
folkene fra det ny medium som "velvillig, nysgerrig, dog nogle gange også
ligegyldig."
- Siden starten har bold.dk haft et vindue for Tipsbladet, og senest er der
kommet en aftale med freelance-fotograf Per Kjærbye i stand om levering af
såvel friske som arkivfotos til siden.
- Holger Kristiansen vil ikke afsløre navnet, men inden for kort tid vil
bold.dk formentlig gå sammen i en alliance med én af de helt store
internet-udbydere og levere nyheder hertil.