Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Pressemøde - Brøndby

Fredag d. 19. august 2005

På lørdag starter ”Boldkunst”, et pilotprojekt for udsatte børn og deres forældre. Vestegnens to store kulturinstitutioner Brøndby IF og ARKEN står bag projektet for Red Barnet.



Nervepirrende fodboldkampe, møde med Brøndby-spillere, fodboldtræning, digitale foto-workshops og moderne kunst er nogle af de sociale og kulturelle oplevelser, som Brøndby IF og kunstmuseet ARKEN vil give 10 børn og deres familier med projektet ”Boldkunst”. Meningen er, at børnene skal omdanne deres oplevelser med fodbold til kunst.



Fra på lørdag går det løs på Brøndby Stadion og på ARKEN. I den forbindelse vil Brøndby IF og ARKEN indbyde til pressemøde på lørdag den 20. august kl. 16 i foyeren på Brøndby Stadion, hvor det også bliver muligt at møde nogle af børnene og deres forældre.



Børnenes første dag med Boldkunst bliver en rundvisning på Stadion og ikke mindst Brøndbys kamp mod FC Nordsjælland. Allerede dagen efter skal børnene på foto-opdagelse i kunsten og arkitekturen på ARKEN sammen med Brøndby-spilleren Asbjørn Sennels.



Sport og kunst



– Sporten og kunsten udgør tilsammen et stærkt team. Det er vigtigt for både Brøndby IF og ARKEN at gøre en forskel på højeste internationale niveau og lokalt. Som internationale kultur- og sportsorganisationer har Brøndby IF og ARKEN et ansvar for lokalområdet. Derfor er vi glade for at samarbejde med Red Barnet om netop dette projekt. Vi glæder os til samværet med børnene og deres familier, siger ARKENs vicedirektør Lars Kirdan.



Børnene skal tage billeder af fankulturen på og omkring Brøndby IF. Deres fotografier skal de senere bruge på ARKEN til en fotoworkshop og en fan t-shirtworkshop. Ved at sparke ”til måls” på et stykke hvidt stof med en fodbold med maling, maler børnene deres egne fanbannere. ”Boldkunst” afsluttes på museet med fernisering af alle fanprodukterne den 1. oktober.



– Det er vores håb at dette lokale projekt på sigt kan udvikle sig, så kultur-, sport- og underholdningsudbydere over hele landet vil bidrage med oplevelse til de børn som ikke har ressourcestærke familier. Vi håber, at rigtig mange børn i fremtiden får glæde af ideen, udtaler kommunikations- og marketingchef Thomas Lue Lytzen.



Den usynlige fattigdom



Initiativet Boldkunst udspringer af Red Barnets rapport Børnefattigdom i Danmark 2002, udarbejdet af Socialforskningsinstituttet. Hvert tiende danske barn lever under EU’s officielle fattigdomsgrænse. Det er især sociale oplevelser de 90.000 børn må undvære. For Red Barnet har Brøndby IF og ARKEN iværksat projektet Boldkunst, der skal give de mest udsatte børn en række kvalificerede sports- og kulturoplevelser.



Vi glæder os til at præsentere pilotprojektet ”Boldkunst”.



På gensyn.



Med venlig hilsen

Brøndby IF, ARKEN og Red Barnet



Programmet



Kl. 15.30 Rundvisning på Brøndby Stadion

kl. 16 Pressemøde

kl. 16.20 Kage, te og kaffe

kl. 17 Kampen mellem Brøndby IF – FC Nordsjælland starter



Yderligere information



Red Barnet: programkoordinator Anne Tang, 88 24 85 72

Brøndby IF: kommunikations- og marketingchef Thomas Lue Lytzen, 20 86 93 94

ARKEN: vicedirektør Lars Kirdan, 40 53 16 22



Med venlig hilsen | Best regards

Thomas Lue Lytzen
Kommunikations- og marketingchef | tl@brondby-if.dk | www.brondby.com



Brøndbyernes IF Fodbold A/S | Brøndby Stadion 30 | DK-2605 Brøndby

Telefon +45 43 63 0810 | Mobil +45 2086 9394 | Fax +45 4343 2627