Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Sportsjournalistik på Nettet

Tirsdag d. 5. december 2000

Sportsjournalistik på Nettet

Som så mange andre journalistiske genrer er også sporten blevet genstand for en diskussion om, hvad der er god journalistik på Internettet.

Verdens vel nok mest kendte og respekterede public-service station er BBC. BBC er kendt for at lave nyheder. Derfor rejste der sig et brugerkrav om, at BBC også lavede sportsnyheder på Nettet. Dette brugerkrav blev opfyldt den 6. juli 2000, da BBC lancerede BBC Sport Online.

Nettets muligheder
Nettet skal ses som et supplement til BBC's øvrige aktiviteter, radio og tv, ikke som en konkurrent.

BBC Sport Online trækker på det bedste lyd- og billede materiale, som deres kolleger på radio og tv laver. Både fra England og fra resten af verden.

- Nettet giver BBC mulighed for at forbedre udnyttelsen af vores rettigheder til diverse sportsarrangementer. Sporten kan jo ikke fylde hele sendefladen på BBC, men den kan sagtens gøre det på nettet. Det forbedrer måske også vores muligheder for at få rettigheder til sportsarrangementer i fremtiden, forklarer Pete Clifton, projektleder på BBC Sport Online.

Nettet har den fordel at kunne kombinere lyd, billede og tekst samtidig med, at Nettet involverer brugeren.

Siden starten den 6. juli har BBC Sport Online gennemsnitligt haft 4,5 milioner page-impressions (sidevisninger) dagligt.

- Hver dag har vi nye afstemninger, nye debatter og ofte har vi også live-chats. Altsammen for at udnytte Nettets muligheder for at involvere brugeren, siger Pete Clifton

Sporten på Nettet
Alle Internet-sider bliver målt på vor meget traffik, de har. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvad det er, folk kan lide på Nettet. På sportsområdet er det de aktuelle nyheder, den grundige og korrekte statistik samt video-clips af høj standard.

- Vi skal skabe overblik for brugeren, og vi skal give dem noget, de ikke kan få andre steder. Det kunne, ud over interaktiviteten, for eksempel være at vise de bedste mål fra Premier League i 3D-grafik, foreslår Pete Clifton.

Klummer fra tidligere stjerner som fodboldspilleren Gary Lineker og løberen Steve Cram skal også tiltrække brugere til BBC Sport Online.

- Skrivningen skal selvfølgelig være informativ, men for at fastholde brugeren skal den også være humoristisk, den skal gerne gøre brug af lyd og billeder, den skal være interaktiv, og endelig skal den have masser af links - både til egen statistik, men også til andre steder på Nettet. Altsammen ting, der gerne skulle betyde, at folk får lyst til at besøge siden igen og igen, forklarer Pete Clifton

Kan være for hurtig
Brugerne af et net-medie forventer, at det går hurtigt med at få nyhederne, og det er også vigtigt, men det er vigtigere, at nyheden er korrekt.

- Der må ikke kunne sættes en finger på det, vi laver. Godt nok skal det gå hurtigt, men det er endnu vigtigere, at det er korrekt. Det gælder både selve nyheden men også alt statistikken, som vi linker til fra artiklen. Det skal hele tiden holdes up-to-date. Vi vil nødig begå den fejl, de fleste medier begik ved det amerikanske præsidentvalg, hvor de udråbte en ny præsident alt for tidligt, smiler Pete Clifton.