– Det varmer mit hjerte, når jeg hører om en 18-årig dreng, der betaler af egen lomme, for at lytte til en podcast om Basketball, sagde DJ-formand Tine Johansen under årets nytårskur for Danske Sportsjournalister, som blev afholdt onsdag eftermiddag på Frederiksberg.
Af Ib Søby
Inden dette statement, havde Tine Johansen dog erkendt, at danske medier har det ” af H.. til ”, mens journalistikken – i sig selv – trives i bedste velgående.
Omkring 20 DS-medlemmer var mødt frem til årets nytårskur som, ud over en faglig debat, bød på kaffe og kage og et glas champagne.
– Det er ved at blive en tradition, at vi byder hinanden godt nytår, og samtidig har en uformel debat om tilstanden i dansk sportsjournalistik, sagde DS-formand Jimmy Bøjgaard i sin velkomst, med et glimt i øjet, fordi det kun er anden gang, at DS afholder en nytårskur.
Det foregik i et rustikt og hyggeligt baglokale på Alléenberg 10, fyldt med malerier af danske konger og andre medlemmer af den royale familie, men som en af de kvindelige tjenere frejdigt omtalte som Hestestalden!
Inklusive Tine Johansen var der dog fem kvinder tilstede, hvilket er den bedste kønsfordeling til et DS-arrangement i flere år.
I panelet var også Christian Heide-Jørgensen, sportsredaktør, Politiken, Michael Dyrby, mediekommentor og tidl. mediechef, og Martin Davidsen, chefredaktør på Stemmer Fra Ådalen.
Allerede da Christian Heide-Jørgensen åbnede debatten med at fastslå, at sportsjournalister – med den langvarige transformation fra en analog til en digital virkelighed – har indkasseret et alvorligt spark bagi, steg stemningen i Hestestalden, for samtidig blev der båret kage ind og serveret frisk kaffe, og så var man jo ligesom i gang.
Hvem er til for hvem?
Er pressen til for forbrugerne eller er forbrugerne til for pressen. Ifølge Michael Dyrby vil udfordringerne og især tv rettighederne for topsport stige eksorbitant i de kommende år. Men uanset besværlighederne med at skaffe økonomi, er alle enige om, at sport som fx OL, slutrunder i Fodbold og Håndbold og Tour de France stadig har en enorm sammenhængskraft i danskernes trivsel og dagligdag.
Det er bare det med mulighederne for at tjene penge på underholdningen, fordi klubbers egne medier og sociale platforme er gratis, og oftest er drevet af journalister som har forladt de traditionelle medier.
I en munter tone flød debatten, som en vekselvirkning mellem synspunkter fra panelet og relevante spørgsmål fra de fremmødte, hvor der også var plads til morsomme bemærkninger.
…
– Det er et skråplan, når fodboldklubber som fx FCK, producerer en fremadrettet presseplan med emner og spørgsmål. Den slags kontrol kender vi jo fra politikere som kun vil svarer skriftligt på ømtålige spørgsmål, eller som helst undgår pressen ved at udkomme på Facebook.
– Det er jo som en lille by hvor Damernes Magasin bliver overhalet af Mads Skjern, men jeg er ikke Matador.
– I Danmark er betalingsvilligheden for medier kun 17%, mens den i Norge er omkring 50% bl.a. fordi de norske medier kan finde ud af at arbejde sammen og dele resurser.
– I Stemmerne Fra Ådalen snakker vi gerne 90 minutter om en 90 minutters fodboldkamp, og det var da en journalistisk gave for os da OB rykkede ned.
…
Den digitale omstilling koster arbejdspladser, men levner også plads til en underskov af nichemedier, hvor opgaven selvfølgelig bliver, at skabe en fornuftig økonomi. Og alle kunne blive enige om, at de gode historie – de væsentlige afsløringer – nok skal finde deres vej gennem den fragmenterede mediejungle og nå helt frem i bevidstheden hos de sportsinteresserede danskere.
Alle vil have fremskridt, men det kræver mod og opfindsomhed, at tackle forandringerne.
Det en fin eftermiddag i Hestestalden.
Senere på ugen udkommer en podcast med paneldebatten fra eftermiddagen i sin fuld længde.