DR stod bag Årets Digitale Hit: “Tyvstart skal jo stadig gerne være et hit”

[DK=20240308: Danske Sportsjournalisters generalforsamling 2024 på Restaurant Allegade - ] [UK=20240308: Danish Sportspress Congress 2024]

Vinderne af Årets Digitale Hit har ikke tænkt sig at hvile på laurbærrene.

Tekst: Karl Aage Dalgaard
Foto: Michael Barrett Boesen

Det lader sig ikke skjule. Nyhedsformidlingen bliver mere og mere elektronisk, og papirinformationer forsvinder – for sandsynligvis på et ubestemt tidspunkt at dø.

Hvad enten man kan lide det eller ej, er fremtiden digital. Blandt de fem specialpriser, som Danske Sportsjournalister ved siden af hovedprisen Årets Sportsjournalist har uddelt siden 2015, er også Årets Digitale Hit.

Her er definitionen: ”Prisen gives til nye tiltag på den digitale sportsdækning. Tiltag, der løfter og nytænker måden at dække sporten på. Vi taler om internettet generelt og de sociale medier. Modtagerne kan både være en redaktion eller enkeltpersoner. Det er et felt, der er i konstant bevægelse. For det digitale område udvikler og forandrer sig hele tiden. Især podcasten har bidt sig fast som et stærkt produkt, der for længst er kommet for at blive”.

Ved Sportsjournalisternes Dag fredag 8. marts i Restaurant Allégade 10 på Frederiksberg oplyste jurymedlem Marco de los Reyes, at vinderen for 2023 netop var en podcast.

– En ny podcast, der på meget kort tid er blevet et kvalitetsbrand med en stor lytterskare. Her er nogle af indstillingerne:

”Jeg vil gerne indstille DR Sportens podcast Tyvstart, der hver eneste hverdag det sidste år har dykket ned i de mest fascinerende aktuelle sportsfortællinger og portrætteret såvel små som store sportsstjerner. Den har jeg været glad for på mine cykelture”.

”I januar 2023 lancerede DR Sporten en ny daglig nyhedspodcast om sport ved navn Tyvstart. Gennem hele året har man hver morgen kunnet høre de vigtigste historier fra sportens verden, og man er kommet vidt omkring med fokus på mange forskellige sportsgrene, atleter og turneringer. I en tid, hvor der bliver skruet ned for sportsdækningen på mange redaktioner, har det været glædeligt at se DR lancere en daglig udsendelse om sport på lyd”.

På vegne af DR Sporten modtog den alsidige kommentator Henrik Liniger derefter på gallaaftenen i Allégade 10 prisen, men han afviste hurtigt, at han fortjente æren og pegede i stedet på en kollega, der var på ferie.

– Hædres den, der hædres bør – jeg er kun substitut. Jeg synes, du burde tale med hovedmanden bag podcasten, Emil Schiønning, sagde Henrik Liniger.

For Emil Schiønning var det i første omgang personligt en lille smule specielt at modtage Årets Digitale Hit.

– Jeg var på ferie i Japan og fik nyheden overleveret af hovedtilrettelægger Mikkel Nygaard. Det varmede på en ellers kold morgen ved et overrendt tempel i Kyoto. Redaktionen har været spredt en del, fordi vi alle på kryds og tværs har afholdt ferie forud for en meget travl sportssommer, så der har ikke været mulighed for at fejre det sammen endnu.

Hvad betyder prisen for dig og redaktionen?

– Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er rimelig hårdt arbejde at producere fem podcasts om ugen. Det er som at være i en evig spurt for nu at blive i sportsreferencerne. Der er sjældent tid til lige at stoppe op og sige ”godt klaret den her uge, venner”, for vi skal altid videre. Derfor er det meget fedt at få et kip med hatten fra vores kolleger i branchen. Så kan vi altid lige kigge over på væggen og minde hinanden om, at det går jo egentlig meget godt.

Hvad kan I bruge prisen til?

– Vi skal bruge den her pris som et bevis på, at dét, vi har lavet nu, fungerer rigtig fint. Og det er selvfølgelig dejligt. Men med det sagt, skal man måske også bruge den her slags vendepunkter til at kigge på sig selv og sit produkt og spørge: ”Er det så tid til at ryste posen igen”. Tyvstart skal jo stadig gerne være et hit igen næste år, og det kræver, at vi altid kigger kritisk på formatet.

Hvordan opstod ideen til Tyvstart?

– Der var et ønske fra huset om, at DR burde have en daglig podcast. Udviklingsarbejdet startede sideløbende med VM-slutrunden i Qatar, hvor vi var rimelig travlt optaget i forvejen. Derfor gik vi væk fra en traditionel udviklingsfase med x antal dummys forud for første program. I stedet besluttede vi at udvikle, mens vi sendte. For nu at være ærlig var jeg en smule skeptisk overfor den beslutning. Men det har vist sig at være det helt rigtige. Der skete meget på de første måneder med formatet. De erfaringer, vi fik der, havde vi aldrig fået ved bare at udvikle i et vakuum.

Emil Schiønning har efterhånden været i DR i otte år, hvoraf de første halvandet var som praktikant – også på DR Sporten.

– Nu laver jeg Tyvstart og er vært på LIGA på P4. Sidstnævnte har jeg været siden 2018 – næsten hele vejen i fast makkerskab med Morten Hausborg og Thomas Loft. Derudover kommenterer jeg lidt forskellige ting, når muligheden opstår. Jeg er 30 år og oprindeligt fra Svenstrup lige uden for Aalborg, fortæller hovedmanden bag Årets Digitale Hit.

Der var samlet 17 indstillinger til prisen denne gang, og de to andre nominerede var Fodbold var bedre i 90’erne (Mediano) og VAR Rummet (Viaplay).