Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Den Gyldne Pen 19: Sport på tv - uhyggeligt, du

Torsdag d. 20. april 2000


Sport på tv - det er for uhyggeligt, du


TV2's sportschef: - Om et øjeblik kan mediets betydning for danskerne
være passé


Tekst: Leif Rasmussen
Foto: Preben Søborg


- Det lyder uhyggeligt du, men okay, da.....

Sådan reagerede TV2's sportschef Morten Stig Christensen spontant, da vi
inviterede ham til en snak om sportens fremtid i tv-mediet.
Den øgede globalisering truer nemlig som en flodbølge med at skylle små
tv-stationer - i den store sammenhæng - væk som stråtækte hytter på
savannen.

- Om et meget lille øjeblik får en tv-station som vores ikke den
betydning, vi har haft. Det er svært at spå om fremtiden, men det kan være
sket om ti år, vil jeg tro.
- Der er to forhold, som rammer os og gør os meget sårbare. Det er hele
den digitale udvikling og udbredelsen af internettet. Der er en vis fare
for, at vi ikke kan være med dér, siger Morten Stig Christensen.

- Hidtil har vi haft den force, at vi laver dansk tv for danskere. Der er
købmænd, der sælger specifikt til os som danskere i et nærmere
defineretgeografisk område. Det er vores styrke at konkurrere i vores
særlige område, men problemet er, at internettet bogstaveligt talt er
grænseløst. Den dag, hvor nogle købmænd eller eksempelvis en klub som
Manchester United laver deres egen kanal og selv sælger deres kampe til
hele verden, er ikke så fjern. I FCK har Flemming Østergaard jo været inde
på noget af det samme, og Divisionsforeningen bryster sig jo af at have
rettighederne til kampene. Det er da en reel trussel, hvis Brøndby eller
FC København med fanklubber på 10-15.000 mennesker eksempelvis indkræver
1.000 kroner om året og for det beløb tilbyder en pakke med et vist antal
kampe - for eksempel nogle af københavnerholdenes kampe i Jylland, hvor
ikke alle fans har mulighed for at tage med. Hvis bare 25.000 mennnesker
køber sådan en pakke, så taler vi om anseelige beløb. Muligheden er jo til
stede, når internettet er godt nok, og det kommer lige pludselig. Der
arbejdes hektisk på at gøre bredbåndsnettet kvalitetsmæssigt godt nok,
tilføjer Morten Stig Christensen.

Den store fare

TV 2-chefen ser sort for sin stations mulighed for at tilbyde top-sport,
når først nettet kobles op på tv-skærmen derhjemme i stuerne.
- Med digital-tv og flere hundrede kanaler, som lægger pay pr. view oven
i, kan man spørge sig selv, om folk så overhovedet behøver TV2 mere. Her
ser jeg den store fare.

TV 2 udbygger konstant stationens hjemmeside.
- Vi har den fordel, at internettet har brugt os til at distrubuere deres
tilstedeværelse. Problemet for os og DR er, at vi ikke har de store
likvide midler til at udbygge vores egen hjemmeside. Det er fortsat en
udpræget low budget-ting, selv om det et spændende medie. Endnu er der kun
to-tre stykker hos os, der magter at bruge både nettet og tv-mediet på én
gang, for det er utrolig svært at vænne folk til, mener Morten Stig
Christensden.

- Nettet er utrolig godt egnet til at fyre små spekulations-historier af.
Notestof hører ligesom ikke hjemme i tv-mediet længere, og små
spekulationer, der med tiden fører til den rigtige nyhed, kan vi ikke
præsentere på tv-fladen.
- Det er væsentligt for os at være med på nettet i fremtiden. Jeg kunne
sagtens forestille mig et samarbejde med eksempelvis Egmont koncernen for
at få det op at stå. Vi har brug for hinanden. Vi har
produktions-apparatet, og vi kan gøre reklame for vort eget internet på
tv-skærmen, og det er uhyre væsentligt for dem, der ikke er net-nørder.

Voldsom effekt

Hvis vi kan fortælle, at der om få minutter er mulighed for at chatte med
Michael Laudrup, så har det en voldsom effekt, fastslår sportschefen.
- For billedet ændrer sig jo i retning af, at folk også vil have
sportsnyhederne, når det passer den enkelte. Hvis du spørger Jens
Gaardbo, så foretrak han time-nyheder ligesom på radioen. Vort liv er i
dag skåret op i bitte små stumper med børn, familie, arbejde,
forpligtelser, at folk har brug for nyhederne på andre tidspunkter end
naboen.

Live opdatering

Da "Den gyldne Pen" talte med Morten Stig Christensen, havde han netop fået
et brev ind af døren fra Divisionsforeningens advokat, som fastslog, at
hverken TV2's tekst-tv eller Ekstra Bladets hjemmeside må opdatere live
fra fodboldkampene i Superligaen.
- Den sag tager vi simpelthen og kører til tops. Hvis jeg hører radio, er
da ingen, som kan forbyde mig i at videregive ting, der er offentligt
tilgængelige, som når et mål er scoret. Den sag bliver spændende, og
Divisionsforeningens interesse er selvfølgelig at øjne muligheden for at
tjene penge på inter-nettet, siger Morten Stig Christensen.
- Hvis Divisionsforeningen vinder den sag, så bliver fodbold lige
pludselig et meget eksklusivt produkt. Derfor et det også helt forkert, at
man forsøger at udelukke internet-journalister fra at dække
sportsbegivenhederne. De tænker kun på pengene, og derfor er det anslag
mod alle former for nyhedsdækning. På rygtebasis har jeg hørt, at
chat-rettighederne til EM-holdet til sommer allerede er solgt til en dansk
avis.
- For os som tv-station, der har rettighederne til at sende fra EM, ville
det da være et scoop at tilbyde mulighed for at chatte med landstræneren
eller spillerne i lejren.

Den rigtige vare

Ifølge Morten Stig Christensen er den eneste rigtige vare dog stadig
oplevelsen af sporten på stedet.
- Jeg er så gammeldags, at det eneste rigtige sted at se fodbold er på
stadion. Her får man lyden af tacklingerne, råbene og intensiteten
serveret. Men vores styrke har været, at vi kan lave det meget tæt på på
tv også.
- Det er en misforståelse at tro, at tv-seerne inden længe bare kan sidde
derhjemme og selv vælge på remoten, hvilket billede fra en fodboldkamp,
der skal på. Man kan da rent teknisk godt trykke sig ind på et kamera, der
følger træneren eller en bestemt spiller, men selve dramaturgien går
fløjten, hvis ikke der sidder en professionel producer og vælger for os.
Der er vi stinkende gode herhjemme, og det er flot at lille land som
Danmark, at vi sender hele to produktionshold til OL i Sydney. Her er vi
blandt de førende nationer.
- Jeg kan se en idé i Formel 1, at man selv bestemmer hjemme fra
lænestolen, hvilken bil "seeren vil sidde i". Men det går næppe i fodbold
- måske kan man med den digitale teknik se en fordel i kun at bruge
oversigts-kameraet, hvis man vil være fri for, at man går tæt på
situationer og spillere undervejs.

Spis brød til

- Foreløbig holder vi lidt igen med det digitale. Vi spiser brød til.
Sportschefen forestiller sig en fremtid, hvor seeren eksempelvis ser et
dokumentar-program om doping og ved at koble nettet på samtidig kan gå
ind, og lægge andre skærmbilleder på nedenunder. Midt under programmet vil
man være i stand til at søge på ordet EPO, hvis man i forbifarten har
glemt, hvad der tales om.
- Det tror jeg kan komme i fremtiden, men der går tid. Det skal kunne
betale sig.

Kun i Danmark

Morten Stig Christensen er af den opfattelse, at sportsgrene som curling -
ja også cykling - trods alt kun udgør en niche i Danmark.
- Fodbold er og bliver det mest langtidsholdbare produkt i Europa.
Håndbold er fint nok, men en gang imellem kan jeg være i tvivl
om holdbarheden, selv om vi tilhører en kulturkreds, hvor den idrætsgren er
i høj kurs. Boksning taler til urinstinktet hos folk, men er lidt flosset i
kanten med alt for mange verdensmestre i alt for mange forbund. Hver
tv-station har sine egne mestre.
- I fodbold ved man, at i Champions League er der kun et hold, der i
sidste ende kan vinde.
Morten Stig Christnsen understreger, at TV 2 ikke er lige glad med
Superligaen.
- Som tv-mand må jeg sige, at vi er i underholdnings-branchen, og det er
kun enkelte klubber gearet til endnu. Ellers er produktet lidt pauvert.
Som privatmand kan jeg stadig charmeres over uforusigeligheden i spillet.
Jeg kan sagtens glædes over en 0-0-kamp, hvis den har været intenst eller
forsvarsspillet har været stærkt, men der kan være for meget
knoldesparkeri, og der må være en nedre grænse.

Savner profiler

- Der mangler profiler i Superligaen, og det er svært, når både de næst-
og tredjebedste, som højest er potentielle Superliga-spillere kan blive
solgt til en udenlandsk 3. divisionsklub. Hvorfor i alverden spiller
Miklos Molnar i USA? Vi sukker efter de typer herhjemme. Carsten Fredgaard
var også en fornøjelse at følge, men pludselig druknede han i Sunderland.
- TV3's store problem er, at de den ene dag sender Champions League og
næste dag fra Herfølge - og folk kan jo se den enorme forskel i kvalitet.
Det vil være ekstremt farligt for dansk fodbold, hvis FCK og Brøndby
pludselig brød ud og spillede i en eller anden nord-atlantisk liga.

Gladiatorsport

Gladiator-sport var tidligere meget in på TV 2 - altså folk, der populært
sagt slog hinanden i hovedet med en stok eller trak en Wartburg med otte
personer op af mudret med de bare næver.
- Vi havde succes med stærkt-mandskonkurrencer, fordi mennesket eller mænd
fra gammel tid har konkurreret i, hvem der kunne hvad i længst tid. Vi
slog os op på det nye og friske, men for tre år siden slog vi bak, fordi
sporten nu var blevet så inficeret, at vi måtte gå lidt mere skarpt til
værks. Vi stillede krav til Anders Vester og så videre og blev mere
kritiske.
- Men der er megen nypuritanisme i tiden, og man kan ikke tillade sig at
dyrke det maskuline længere - og det kan også være et forbigående fænomen.
For små ti år siden var elite-idræt meget stort efter en periode, da jeg
var aktiv håndboldspiller, hvor de fleste så ned på én på universitetet,
når jeg havde spillet for Gladsaxe/HG. Nu er kravene blevet ti gange
større til elite-idrætsfolk. Bjarne Riis målte selv afstandene på cyklens
tandhjul - nu er der jo tale om en helt sygelig passion. Men det er jo
ikke anderledes end blandt andre store underholdere - i balletten er de jo
også meget selvoptagne og rockbands er dybt hysteriske.

Svimlende priser

Morten Stig Christensen ser med gru frem til VM år 2004 i Japan og
Sydkorea - et produkt, der efter sportschefens mening er klart ringere for
dansk tv end VM i Frankrig.
- Hæng mig ikke op på det. Men købmændene fra Prisma forlanger et beløb
for VM 2004 , der svarer til omkring 20 procent af TV2's årlige samlede
omkostninger til samtlige produktioner på Kvægtorvet - eller 50 gange mere
end VM i Frankrig. Det bliver formenlig det første VM, som ikke dækkes af
en landsdækkende kanal, men købmændene forsøger ellers at så splid blandt
de europæiske tv-lande. Irsk tv og Rumænien, så vidt jeg husker, har fået
meget fordelagtige aftaler. De har købt enkeltvis.
- Hele den verden er blevet så speget, at man ikke kan vide sig sikker på
noget som helst mere. Nu er købmændene også begyndte at handle med
hinanden indbyrdes om de internationale fodboldkampe. Inden vi som
tv-stationer overhovedet når frem til forhandlingsbordet har opkøbere som
UFA og Telesport handlet indbyrdes efter princippet - vi ta'r den
VM-kvalifikationspulje, så får i den. Det gør det hele meget vanskeligt,
slutter Morten Stig Christensen.