Danske Sportsjournalister
NyhederPRMMedlemslisteOrganisationDebatforumOm DSStadionGuideLinksBilledgalleriKontaktAIPS
   
Flere nyheder
Flere pressemeddelelser

 

 

Den Gyldne Pen 19: Hjemmesiden har fødselsdag

Torsdag d. 20. april 2000


Hjemmesiden har fødselsdag

Af Tommy Poulsen

Flaget går til tops, vi tænder lysene på bordet, og der er lagkage med flødeskum den 5. maj.
Kort sagt: Hjemmesiden kan fejre sin første fødselsdag.

Andre må afgøre, om vores lille baby har fået tænder, men vi må indrømme, at den endnu ikke har lært at gå selv.

Det har været en hård fødsel, men selv om den nyfødte smuttede ret smertefrit ud i verden for et år siden, venter vi stadig på, at graviditetspuklen skal forsvinde...

Optakten

Idéen til en hjemmeside opstod i forbindelse med vort arrangement med Bo Johansson og Flemming Serritslev i februar 1998 i Århus. Mødet blev flyttet fire gange, før det lykkedes at gennemføre fyraftensmødet med de travle landstrænere.
Vi fik berettiget kritik fra vore medlemmer, der ønskede klar besked.
Skulle vi udsende breve til medlemmerne fire gange om det samme møde?
De ville tro, vi var tossede.

En hjemmeside ville løse problemet.
Vi fik tilbudt at "få et hjørne" på DIF's hjemmeside, men hvem ville kigge indenfor, hvis vi kun havde en nyhed 3-4 gange om måneden.

Idiotsikret

Efter generalforsamlingen 1999 drøftede bestyrelsen muligheden for "vores egen" hjemmeside.
Lars Juul og Klaus Jensen, web-udviklere fra Horsens, hjalp os med et oplæg, og på et bestyrelsesmøde i Hornsyld kom de med et bud på, hvordan Danske Sportsjournalisters hjemmeside kunne se ud.

Jeg røber vist ikke for meget ved at skrive, at bestyrelsen ikke just vader i teknik-kyndige.

Det havde vi imidlertid også gjort de to udviklere klart, så de lavede en "idiotsikret" model.
Som de udtrykte det:
- Vi ved jo, hvem der skal hjælpe den umulige netdoktor, når der er noget, der ikke fungerer.

Tja, der var jo noget om snakken, og man kan altså godt lave en "idiotsikret" hjemmeside.

Spam-angreb

Det har været småt med tekniske uheld undervejs.
Et enkelt spam-angreb har vi været ude for, da Danmarks Idræts-Forbund blev hjemsøgt af hackere.
Det var ikke nemt at vide, at en e-mail fra Kai Holm indeholdt kvinder med mindre tøj end cubanske volleyballdamer.

Som de uvidende individer, vi var, udi Internet-verdenen, brugte vi det, man kalder "kaos-planlægning".
Oversat til dansk betyder det, at vi satte skibet i søen, uden at vi anede, hvordan vi skulle ro.

De 10 bud

Efter et par måneder lavede vi en plan, som vi kaldte de 10 bud.
Det var en arbejdsplan for, hvad vi ville bringe på hjemmesiden.

Her er DE 10 BUD:

1. Alt nyt fra og om Danske Sportsjournalister.

2. Alt nyt med interesse for vore medlemmer.

3. Statistikker, som bare et af vore medlemmer kan have glæde af, forsynet med rubrikken STATISTIK. (Vi kan ikke bruge STA, da det er Steen Ankerdals mail-kode).

4. En saglig og faglig debat om sportsjournalistik, hvori kun medlemmer og nogle få andre seriøse (evt. Kragelund, Kai Holm og lignende) kan være med under "Debatforum".

5. Akkrediteringer til alle arrangementer for DS-medlemmer.

6. Alt om indkaldelse til pressemøder, som har almen interesse.

7. Pressemeddelelser af almen interesse, forsynet med rubrikken PRM. Der udsendes masser af pressemeddelelser, som når ud til alt for få interesserede DS-medlemmer. Hjemmesiden kan hjælpe os til, at informationerne når længere ud, og vi vil også bistå med koordinering af lister med e-mail-adresser på interesserede.

8. Links, så vore medlemmer kan bruge hjemmesiden til at finde vej til de vigtigste hjemmesider og forbindelser iøvrigt. Via Links har medlemmerne adgang til organisationer, terminslister, turneringsplaner og nyhedssider i et ubegrænset omfang, og det kan blive endnu bedre ved fælles hjælp.

9. En opdateret medlemsliste, så vi altid kan finde adresser, telefonnumre og e-mail-adresser på alle vore kolleger, men listen skal være kodet, så uvedkommende ikke kan komme ind.

10. En opdateret historie på Danske Sportsjournalister med omfattende historisk materiale og statistikker, herunder liste over formænd, "Årets Sportsjournalist", medlemstal foreningens opdatede vedtægter og en præsentation af foreningens organisation.

Opdateres hver dag

Efter et år er vi blevet klogere og mere erfarne, og de 10 bud gælder stadig.

Det er altafgørende, at hjemmesiden opdateres så ofte som muligt - og det er vort mål, at vi udsender "nyheder" hver dag.
"Nyheder" lyder måske så voldsomt, for væsentlighedsgraden af nyhederne er svingende, men for os er en "nyhed" det samme som en "enhed", så tilgiv os udtrykket.

Vi har fået masser af reaktioner, både fra vore egne medlemmer og fra vore samarbejdspartnere, og vi har ikke haft grund til at mene, at vi er på forkert kurs.

En kollega spurgte, hvorfor vi ikke samlede alle pressemeddelelserne under en fast rubrik med "PRM".
Det giver os anledning til at forklare, at vi meget gerne vil have disse pressemeddelelser, fordi de signalerer, hvornår hjemmesiden sidst er blevet opdateret.

Vi er en forening med 592 medlemmer, og det er ikke hver dag, vi har væsentlige nyheder fra vores egen lille verden til eller fra medlemmerne.
Derfor er det et godt signal at sende på hjemmesiden, at vi har en pressemeddelelse, så de faste kunder kan se, at vi har udsendt, hvad vi havde - og det var "PRM", som er forkortelsen for en pressemeddelelse.

Vi kræver, at pressemeddelelserne har almen interesse, og vi har fået mange reaktioner fra medlemmer, der er glade for denne praksis.
De slipper for at løbe op i redaktionssekretariatet og rode i den uoverskuelige bunke af telefax'er fra poliske partier, annoncører, avisflytninger og lignende.
De kan også på deres fridag gå ind og se, hvad der er udsendt fra forbund og klubber.

Vi ville gerne have superligaklubberne i fodbold til at bruge vores hjemmeside til pressemeddelelser lige så flittigt som flere DIF-forbund, "MemoryCard Jack&Jones" og Team Fakta, men Rom blev jo ikke brygget på én dag, som Jørgen Ryg udtrykte det.

Aktuel medlemsliste

Jeg har en fornemmelse af, at ikke alle medlemmer forstår at udnytte hjemmesiden til fulde endnu.

Det gælder bl.a. medlemslisten, der er opdateret med de sidste oplysninger, vi har fået fra medlemmerne.
Er der fejl, skyldes det udelukkende folks egen slendrian.

Det giver mulighed for at finde adresser og telefonnumre, men man kan også lave sin egen medlemsliste med de oplysninger, man ønsker. Det er ret simpelt. Det ved jeg, for jeg kunne selv finde ud af det i første hug - uden hjælp - og så findes der ikke en eneste af vore 592 medlemmer, der ikke kan gøre det.

Selvkritik

Hvis vi skal være selvkritiske, er der stadig en del, der kan blive bedre.
Vi vil gerne have flere løbende reaktioner fra redaktionerne.
Alt for ofte skal vi selv finde ud af, at der er kommet nye medarbejdere på sportsredaktionerne, og vi skal selv opdage, at kolleger har skiftet job.
Jeg fatter ikke, at folk, der kigger ind på hjemmesiden dagligt, ikke gider sende os et par linier på en mail, så vi kan få præsenteret de nye medarbejdere bedre.

Det vil gøre det lettere for de nye, at de bliver genkendt af kolleger, når de kommer rundt på sportsarenaerne, og vi kan lære hinanden langt bedre at kende.
Jeg kunne også godt ønske, at vi kunne hjælpe hinanden bedre med pressemeddelelser, når der f.eks. er prof-stævne i boksning, Codan Cup i tennis eller pressemøder i ishockey.

Jeg kunne også godt ønske, at vi var bedre til at udveksle links.

Faktisk er det ikke så ringe endda, at vi i dag kan præsentere landets bedste samling af sportslinks på vores hjemmeside, men den skal holdes á jour, og den kunne blive endnu bedre, hvis vi løftede lidt mere i flok.

Jeg sidder ofte med en mærkelig fornemmelse af, at man ikke vil give noget fra sig. Det er lidt for barnligt.
Lad os konkurrere om nyhederne, om måden vi behandler stoffet på og på vores originalitet.
Der er ingen, der bliver fattigere at afgive en link eller lade andre vide, at der er pressemøde f.eks. på en ny bog med Peter Schmeichel, for alle finder ud af det alligevel på et eller andet tidspunkt.
Det er en misforståelse at tro, vi skal konkurrere på alt.

Vi har masser af opgaver, vi kan være fælles om.
Vi kan give hinanden et bedre grundlag for at udføre vort arbejdepå - med bedre forhold på stadions, bedre arkivmateriale, bedre vejvisere på Internet - og vi kan ved fælles hjælp skabe et bedre omdømme omkring hele vort fag.
Det vil være til alles bedste - og det kan hjemmesiden bidrage til.

Vi kunne starte et slogan, der lyder "Har du givet et bidrag til hjemmesiden i dag?" - men det skal vi nok skåne dig for.
Vi lever videre i den jungle, som vi stadig befinder os i.
Det er for naivt at tro, at det kommer til at fungere perfekt, men hvis vi forsøger at gøre det en lille smule bedre i "år 2", har vi trods alt en målsætning at arbejde ud fra.

På grund af deadline på "Den Gyldne Pen" har vi aflæst statistikken efter 11 måneder. Den viser 1500 nyheder, 150.000 visninger, et gennemsnit på 100 visninger fra nyhed, 372 billeder på medlemssiderne, 720 links og en medlemsliste på 592 personer.
De nøjagtige tal på et års fødselsdagen må du have til gode indtil den 5. maj.
Gæt selv, hvor du kan se dem.
Rigtigt gættet.
På hjemmesiden med adressen "www.danskesportsjournalister.dk"